Wednesday, November 10, 2010

CARA DIET YANG SIHAT DAN BETUL

1.ANDA PERLU MAKAN SEBELUM LAPAR DAN BERHENTI SEBELUM KENYANG"
Hentikan tabiat mengunyah makanan sepanjang masa..jadual makan yg baik perlu ada   
sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam..







2. JANGAN BERLAPAR :
Bila anda tidak tahan berlapar.. pada kebiasannya anda akan makan dengan lebih banyak.. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah.. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi..







3. MESTI AMBIL SARAPAN PAGI
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori..
4. . MINUM AIR - sekurang-kurangnya 8 gelas sehari

Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma







simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.







5. MAKAN MALAM 
Amalkan mkn mlm sblm jam 7.00 mlm.
Elakkan mengambil makanan yg berat kerana kadar metabolisme yg rendah pd waktu mlm akan menyebabkan makanan disimpan sbg lemak 







6 . Turun 1 kg sebulan SECARA TETAP adalah LEBIH BAIK drpd turun berat bdn secara DRASTIK dan mendadak. Ini boleh mengganggu kesihatan dan kemungkinan berat bdn anda akan NAIK secara mendadak semula.







7. RAJINKAN diri 
melakukan SENAMAN seperti sit up. Jika mampu, berkunjunglah ke gim berdekatan. Senaman membentuk otot yg sihat dan dpt membakar lemak. 







8. Anda TIDAK BOLEH MEMAKSA diri untuk kurus dan jgn TERLALU YAKIN anda boleh menjadi langsing.... 







9. Sekiranya anda sedang marah, sedih, takut atau bimbang alihkan perhatian anda ke tempat yg sesuai seperti beriadah.. Sekiranya anda makan ketika EMOSI seperti ini, kemungkinan anda mengalami obesiti.







10. Apabila anda fikir usaha diet anda telah gagal, cuba tulis pada kertas setiap makanan yang sudah dimakan dan baca apa yang anda tuliskan.







11. CEPAT SEDARkan diri anda apabila anda makan di luar dari jadual pemakanan kerana ia boleh menambahkan lagi berat badan anda..







12. Walaupun anda telah melakukan pelbagai program diet tetapi berat badan tetap tidak turun. Ini bukan BERERTI GAGAL atau anda tidak berusaha, sebaliknya anda sudah melakukan yang terbaik. BUAT ANALISA semula....










 Beri PENGHARGAAN utk diri sendiri.. Beri GANJARAN pada diri sendiri jika ingin matlamat tercapai. Contohnya..makan satu bar coklat yang sedap.. Jangan risau sekali-sekala tidak mengapa! 


Semalam buat medical check up...
Berat naik!!!
tak biasa pulak tengok Angka tu bertambah sebab sebelum ni maintain je...kuang2..
haha..sebab tu rajin je cari info kesihatan ni..
dari..


0 Org Budak Cute KLIK SINI KOMEN ENTRI TINNY:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...